Metabolické zdraví

Kdo je vlastně dnes zdravý a kdo ne?

To je otázka, která s ohledem na okolnosti dnešní doby je více než zajímavá…

Podle nedávné studie vykazuje až 88% americké populace známky špatného metabolického zdraví, do této skupiny bohužel patří i hubení lidé, kteří nemají nadváhu a vypadají na první pohled zdravě. Jak to tedy poznáme?

Zde je 6 parametrů metabolického zdraví:

  • Hodnota glykémie nalačno (tedy hladina cukru v krvi) – některé zdroje udávají jako mezní hodnotu 5,5 mmol/l, já se přikláním spíše k optimálním hodnotám do 4,7 mmol/l
  • Hodnota triglyceridů a LDL cholesterolu v krvi
  • Hodnota kyseliny močové v krvi – tu znáte možná v souvislosti s dnou, ale má mnohem širší význam, jako např. marker zvýšeného oxidativního stresu, její zvýšená hladina signalizuje neoptimální fungování mitochondrií v buňkách a mitochondrie jsou doslova továrny na energii
  • Obvod pasu – u mužů by neměl přesáhnout 102cm, u žen 89cm
  • Krevní tlak – některé zdroje uvádějí mezní hodnotu 135/80, jiné jsou přísnější a říkají, že opakované a dlouhodobé hodnoty nad 125/75 jsou již jistým mírným rizikovým faktorem metabolického problému

A co s tím můžeme dělat?

Zde je 5 základních kroků:

  • Pravidelná fyzická aktivita
  • Zvýšit příjem omega-3 mastných kyselin (z přirozených zdrojů nebo kvalitních doplňků stravy)
  • Jíst přirozené potraviny s důrazem na čerstvou zeleninu a ovoce, které jsou bohaté na fytonutrienty, zaměřit se na zdravé tuky
  • Nízkosacharidová strava
  • Kvalitní spánek
  • Techniky ke zvládání stresu (meditace, dechová cvičení, jóga…)
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.